fbpx

Online 8-ugers stress-kursus (NMBSR)

Reducer stress med masser af natur og mindfulness

Dette kursus strækker sig over 8 uger og vi mødes én gang om ugen i ca. 1 time. Derudover skal du afsætte ca. 3 timer

(hvor du skal i skoven).

Måske kender du allerede MBSR, der er et 8-ugers kursus i mindful baseret stress reduktion.

Det blev skabt af Jon Kabatt-Zinn, der kaldes for grundlæggeren af mindfulness.

Mindfulness tager udgangspunkt i buddhistisk meditation – og på at være mere opmærksom og tilstede i nuet .

NMBSR er baseret på det kendte kursus, men med en ordentlig dosis af vitamin N (naturen).

Kurset er et oprindeligt ment som et gruppe-kursus, hvor deltagere kan få glæde af hinandens oplevelser og opdagelser,

men her er det et individuelt kursus, hvor du arbejder med opgaverne og vi taler sammen om den, når vi mødes (fysisk eller online).

Der er dog en FB-gruppe, hvor deltagere kan mødes, dele oplevelser og stille spørgsmål i løbet – under og efter kurset.

I løbet af de 8 uger arbejder du med meditationsøvelser, blide yoga-øvelser og forskellige mindfulness opgaver/-øvelser,

som kan bruges i din dagligdag bagefter.

En del af øvelserne foregår i naturen, da vi bruger naturen som hjælper og facilitator.

Hver uge har et tema og du bliver givet hjemmeopgaver, som vi gennemgår den efterfølgende uge.

Ud over gennemgang af hjemmeopgaverne, vil vi lave små øvelser sammen.

Hver søndag vil du modtage nye opgaver til ugen og tirsdagene vil vi gennemgå disse, samt forrige uges opgaver.

Du skal afsætte 3 timer (eventuelt en lørdag) i løbet af kurset, hvor du skal ud i skoven og lave en stille-vandring,

kombineret med skovbadning

(vi skal ikke i vandet).

Hvis vi ikke kan gå sammen, bliver du instrueret i stillevandringen og skovbadningen inden du tager afsted.

Gravhøj

Kurset er for dig, der gerne vil lære at blive mere nærværende og blive bedre til at holde fokus på en opgave.

Det er også et kursus til dig, der ikke kan få tankerne til at holde op og ønsker at få ro i hovedet og bedre søvn. 

Sidst men ikke mindst, er kurset til dig, der gerne vil genfinde kontakten

til naturen og dig selv – og have en “time-out” og nulstille dig.

Du får øvelser, der sagtens kan bruges i det daglige – både hjemme og på arbejdet.

Tid: Ugens opgaver frigives hver mandag og der aftales enkeltvis, hvornår det passer at mødes (men i eftermiddag/ aftentimerne)

Start: Kursus-materiale frigives fra den 26. april

Sted: On-line

Forudsætninger: Ingen påkrævet, men kom gerne med nysgerrighed og lyst til gøre mindfulness til en del af din hverdag. 

Du skal forvente at bruge ca. 1 time om dagen på øvelser

Praktisk:

Materiale og opgaver udleveres hver mandag.

Link til FB-gruppe modtager du i mailen, efter betaling.

Pris: 1795,- (earlybird pris – normalt 2795,-)

Betaling skal ske via mobilepay eller bankoverførsel


Skovbadning – Shinrin-yoku – er at gå ud i skoven og være i nuet og bruge alle (eller de fleste) af dine sanser. 

Man ved forskellige undersøgelser, dit immun-system kan styrkes af at gå en tur ud i naturen.

Blodtrykket sænkes og din koncentrationsevne bliver bedre – ligesom hukommelse og indlæringsevnen bliver forbedret.

Samtidig får man en større følelse af velvære og humøret stiger.

Vi behøver slet ikke at tage helt til Østen, for at finde ud af at bruge skoven – til gengæld skal vi mange hundrede af år tilbage i tiden….

her brugte man meget naturen til at orientere sig og arbejdede sammen med naturen, frem for at arbejde imod den.